دسترسی به نظام کارآمد رسيدگی به شکایات حق بيمار است
بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات دريافتي به مقامات ذيصلاح شكايت کند و از نتايج شكايت خود در مراجع ذيصلاح آگاه و پس از رسيدگي از همان طريق مطلع گردد.
بیان تجربه:
در ادامه مراجعه فرضی من به یک مرکز درمانی و اتفاقاتی که برای من افتاد با راهنمایی یکی از دوستانم که مسئول رسیدگی به شکایات در یک مرکز بیمارستانی دولتی بود تصمیم گرفتم با توجه به بند 5 منشور حقوق بیمار در بیمارستان های ایران مشکلاتی که برای من در این مراجعه به بیمارستان اتفاق افتاده بود را در غالب طرح یک شکایت در دفتر رسیدگی به شکایات آن بیمارستان پیگیری کنم.
به دفتر مربوطه مراجعه کردم بعد از سلام واحوال پرسی به طرح موضوع پرداختم و از مسئول رسیدگی به شکایات بیمارستان درخواست رسیدگی به موضوعات ومشکلات خودم را مطرح کردم.
اولین خواسته من از ایشان اطلاع رسانی و در دسترس بودن منشور حقوق بیمار در بیمارستان های ایران در تمامی قسمت های بیمارستانشان بود تا تمامی مردمان سرزمینم از حق و حقوق خود آگاه شوند.
دومین خواسته من پیگیری ایشان در رابطه با رعایت پوشش پرسنلی مصوب برای هر رده شغلی در بیمارستانشان بود(اعم از پزشکان متخصص آنکال-پزشکان اورژانس-پرستاران-بیماربران-بهیاران-بهداران و….بود.
سومین خواسته من پیگیری داشتن اتیکت های پرسنلی برای تمامی پرسنل بیمارستانشان بود.
چهارمین خواسته من از ایشان بازنگری در سیستم مالی در هنگام پذیرش مخصوصا برای بیماران بدون همراهی بود.
پنجمین خواسته من رعایت تحویل و تحول بیماران مراجعه کننده به اورژانس بر اساس سیستم تحویل و تحول بالینی بر اساس استاندارد های ایمنی بیمار بود.
ششمین خواسته من پیگیری اجرای صحیح ویزیت قبل از عمل -اخذ رضایت آگاهانه و پرو تکل های جراحی ایمن در بیمارستانشان بود.
هفتمین خواسته من اطلاع رسانی صحیح در رابطه با نحوه اقدامات پاراکلینیکی خارج از بیمارستانشان بود.
هشتمین خواسته من داشتن کانال های اطلاع رسانی و راهنمای مناسب برای فرایند رسیدگی به شکایات بود.
و چندین خواسته دیگر که از بیان تک تک آن ها در این مطلب خود داری میکنم . در پایان بار دیگر نمونه از منشور حقوق بیمار در بیمارستان های ایران را برای مردمان عزیز کشورم به اشتراک میگذارم تا تک تک مردم سرزمینم از حقوق خود آگاه باشند و بهترین خدمات را با بهترین کیفیت در بیمارستان های ایران دریافت نمایند.


دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
شاغل در بیمارستان رازی (تامین اجتماعی) تربت حیدریه